Godthab
Thule
Gjoa Haven
Cieśnina Beringa
Dutch Harbor
Biegun Północny

zdjęcie galeriazdjęcie galeriazdjęcie galeria
więcej zdjęć:
http://amundsen.pl

Jacht

s/y Stary

Wielka wyprawa żeglarska, jaką jest przeprawa przez Przejście Północno-Zachodnie, to ogromne wyzwanie dla uczestników wyprawy. Nie byłaby ona jednak możliwa bez wysokiej klasy jachtu żaglowego, jakim jest wykorzystywany przez naszych śmiałków "Stary". Poniżej prezentujemy kilka faktów dotyczących pływającej pod żaglami QNT jednostki.

Wyposażenie nawigacyjne

GPS - Global Positioning System - to satelitarny system określania pozycji geograficznej. Odbiornik GPS pozwala na ustalenie pozycji jachtu z dokładnością do kilkudziesięciu metrów. Odbiornik posiada również katalog elektronicznych map. Urządzenie jest połączone z radarem co pozwala na bardzo precyzyjne nawigowanie na trudnych i nieznanych akwenach.
Typ: GPSMAP 180 GARMIN, 12 kanałów
Zapasowy: GARMIN 126
Inne: GARMIN 48, GARMIN 38 - GPS-y ręczne używane do nawigacji na paralotni i podczas ekspedycji lądowych.

Radar - ostrzega przed niebezpieczeństwami nawigacyjnymi i ułatwia rozpoznawanie przeszkód toru wodnego. Będzie również służyć do żeglugi po zamglonych wodach Grenlandii, gdzie góry lodowe nie są rzadkością.
Typ: SIMRAD RA 30,
Antena zamknięta: 1,5 feet diameter,
Zasięg: 24 Mm

NAVTEX - odbiornik ostrzeżeń meteorologicznych i nawigacyjnych, dzięki niemu można korzystać non-stop z najświeższych danych o pogodzie i przewidywanych jej zmianach: sytuacji barycznej, sile i kierunku wiatru, opadach etc. Jak również o ostatnich zmianach i niebezpieczeństwach na szlakach żeglugowych. Odbiera również informacje o sygnałach DSC.
Typ: TARGET NAVTEX PRO-Plus NASA MARINE

Wyposażenie komunikacyjne

Radiostacja HF/VHF transciever o mocy 100W pracujący na wszystkich częstotliwościach zarówno amatorskich, jak i morskich i lotniczych. Przy korzystnych warunkach propagacyjnych umożliwia prowadzenie łączności o globalnym zasięgu. Podłączony do komputera umożliwia odbiór faximili meteorologicznych oraz telewizji RTTY.
Typ: I-COM 706 mk II

IRIDIUM - morska radiostacja satelitarna. Telefon satelitarny to sprzęt, który pozwoli członkom załogi kontaktować się z dowolnym abonentem telefonicznym z każdego punktu na świecie. System pokrywa 100 % powierzchni ziemi łącznie z obszarami polarnymi. Dzięki niemu proste jest wzywanie pomocy i kontakt z jachtem. Telefon posiada również możliwość przesyłania danych za pomocą specjalnego programu obsługi poczty elektronicznej.
Typ: SAILOR SC 4150

Radiostacja UKF (VHF) - standardowe urządzenie do komunikacji na morzu - kontaktu z innymi jednostkami i władzami portowymi. UKF-ka wyposażona jest w system DSC (Digital Selective Calling) połączony z GPS i służący do wzywania pomocy.
Typ: SKANTI VHF 1000 P DSC Moc: 25 W

Wyposażenie ratunkowe

Radiopława EPIRB - to urządzenie służące do wzywania pomocy na częstotliwościach lotniczych i satelitarnych - bardzo mocny sygnał zawierający numer identyfikacyjny jachtu jest odbierany przez wszystkie jednostki znajdujące się w pobliżu i satelity. Dodatkowo wyposażona jest w światło stroboskopowe
Typ: Sailor 406 MHz SARSAT satellite EPIRB,
Numer: 261003340

Transponder radarowy - urządzenie służące do wzywania pomocy. Search And Rescue Transponder (SART) jest odbiornikiem i nadajnikiem 9GHz. W momencie odbioru impulsu z dowolnego radaru 9GHz x-band, SART natychmiast przesyła sygnał jasno identyfikujący zagrożoną jednostkę na ekranie radaru - umożliwia precyzyjną lokalizację jachtu i szybką pomoc.
Typ: SAILOR SART 9,2 - 9,5 GHz

Silnik

Typ: URSUS 4410
Moc: 59,5 KW
Obroty: 2350 obr./ min
Przekładnia hydrokinetyczna WOLA 3

s/y Stary
QNT Systemy Informatyczne
Godthab: Temp.: -3 °C Ciśnienie: 1010 hPa Wiatr: