Godthab
Thule
Gjoa Haven
Cieśnina Beringa
Dutch Harbor
Biegun Północny

zdjęcie galeriazdjęcie galeriazdjęcie galeria
więcej zdjęć:
http://amundsen.pl

Relacja Dominika Baca (04.09.2006)



Jesteśmy po nurkowaniu na wraku "Maud" - wrażenia niesamowite. Z zewnątrz widać tylko część wraku, właściwie krawędź prawej burty - mieliśmy obawy, czy pod wodą w ogóle coś jest. Wydawało się, że wrak jest prawie kompletnie zniszczony i leży na głębokości 2-3 metrów.

Po zejściu pod wodę oniemieliśmy - ogromny wrak, zachowana właściwie cała prawa burta i duża (niższa) część lewej burty. Samo przeświadczenie, że nurkujemy na autentycznym wraku statku Amundsena jest niesamowite. Na pokładzie zachowała się ogromna winda kotwiczna w nienaruszonym stanie, kocioł, zbiorniki stalowe, widać też grodzie i ładownie. Do poziomu wody sterczą resztki 3 masztów, jakie posiadał "Maud".

Zachowały się łańcuchy kotwiczne i zagrzebana w mule sama kotwica. Woda miała bardzo dobrą przejrzystość, jednak musieliśmy uważać, aby nie wzbudzać bardzo delikatnego mulu, który potrafił roznieść się w wodzie bardzo szybko.

"Maud" wygląda na bardzo solidny statek - bardzo duża grubość ścian poszycia i wzmocnienia stalowe. Wrak leży na głębokości 7-8 metrów, w odnodze zatoki, w której znajduje się Cambridge Bay.

Niestety, nie zdążymy już zejść w poszukiwaniu wraku Globemaster-a - nikt nie potrafi nam dokładnie określić pozycji samolotu, a dzisiaj wieczorem musimy już wypływać.

Sytuacja lodowa przed nami jest korzystna mniej więcej do miejscowości Tuktoyaktuk, później posiadamy informacje o wieloletnim lodzie, który zamyka drogę na zachód.

Dominik Bac, 2006-09-01

QNT Systemy Informatyczne
Godthab: Temp.: -3 °C Ciśnienie: 1010 hPa Wiatr: